اسلامعقیده و فقه

حکم برگزاری جشن میلاد پیامبر صلی الله علیه وسلم

حکم برگزاری جشن میلاد پیامبر صلی الله علیه وسلم

هر سال با فرارسیدن ماه ربیع الأول به مناسبت تولد پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم جشنها و مراسم مولود در گوشه و کنار جهان اسلام برپا می‌گردد، این مناسبت که در اصل خود یک بدعتی است آمیخته با منکراتی می باشد و علمای اسلام برپا نمودن همچو مناسبتها را نا مشروع شمرده اند.

جشن میلاد پیامبر صلی الله علیه وسلم از کجا آغاز شد؟

بدون شک مراسم جشن میلاد پیامبر صلی الله علیه وسلم در زمان خود رسول اکرم صلی الله علیه وسلم و صحابه کرام و تابعین وجود نداشته است،  این بدعت نخستین بار در زمان حکومت فاطمیان در قرن سوم در مصر رواج پیدا کرد. چنانکه مقریزی رحمه الله به جشنهایی اشاره کرده است که فرمانرویان فاطمی در مصر آنرا برگزار می‌کردند، و در این زمینه به جشنهایی همچون جشن اول سال، جشن میلاد پیامبر صلی الله علیه وسلم جشن میلاد علی بن ابی طالب رضی الله عنه، جشن میلاد حسن و حسین رضی الله عنهما، جشن میلاد فاطمة زهراء رضی الله عنها، جشن میلاد خلیفه‌ وقت، جشن شب اول رجب، جشن غدیرخم وجشن نوروز اشاره کرده است. نگا: الخطط  ۱/۴۹۰

بناءً برپا نمودن جشن میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم از سنتهای فرقه شیعه بوده و با اسلام ربطی ندارد و رسول کریم صلی الله علیه وسلم می فرمایند: «مَن أحدث فی أمرنا هذا ما لیس منه فهو رَدٌّ» یعنی: (کسی که در امر ما (دین ما) چیزی را نوآوری کند که جزء آن نیست، آن چیز مردود است). متفق علیه

چرا جشن میلاد را تجلیل نکنیم؟

طوری که متذکر شدیم جشن میلاد پیامبر صلی الله علیه وسلم بدعتی در دین است، چه در آن منکرات همراه باشد یا نباشد، زیرا این عمل در صدر اسلام  یا قرنهای فاضله اصلا وجود نداشته وهر عملی به قصد تقرب و به حساب دین که در  آن زمان وجود نداشته، انجام آن امروز بدعت است. آیا امکان دارد  امری که در آن زمان از دین نبوده امروز از دین باشد؟

متأسفانه در بعضی جاها این مناسبت با بسیاری از منکرات وگناهان همراه است، مانند اختلاط زن ومرد، رقص مختلط، استفاده از آلات لهو ولعب، اسراف و تبذیر، وغیره که وجود همچو منکرات در این مناسبت خود سبب حرام بودن آن می گردد.

جالب این است که برخی از مردم تجلیل نمودن روز تولد نبی کریم صلی الله علیه وسلم را به چشم یک عبادت شرعی و وسیله برای تقرب به الله تعالی می دانند. و جالبتر، بسا کسانی دراین جشن حضور می یابند که ربا می خورند یا در نماز سستی وکاهلی دارند و شاید در طول سال روی مساجد را نبینند یا بسیاری گناهان بزرگ دیگر را انجام میدهند و با اشتراک نمودن به این محفل خود را دوستدار رسول کریم صلی الله علیه وسلم قلمداد می کنند!! اما دلیل محبت آن جناب صلی الله علیه وسلم چنان است که الله تعالی می فرماید:«قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفرلکم ذنوبکم» آل عمران آیه ۳۱٫ «بگو: اگر شما الله را دوست دارید، پس از من پیروی کنید تا الله شما را دوست بدارد و گناهانتان را بیامرزد».

از جانب دیگر تجلیل مولود شبیه به جشنهای مسیحیان است که برای عیسی علیه السلام می گیرند وما مسلمانان از تقلید و پیروی آنان نهی شده ایم. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند: «من تشبه بقوم فهو منهم» (کسی‏که با قومی خود را مشابه می‏سازد (از آن قوم تقلید کند) از همان قوم است». روایت ابو داود (4033)

پس اگر در تجلیل از روز میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم خیر و ثوابی بود شاگردان مدرسه نبوت در این کار از قرنهای بعدی پیشی می‌گرفتید، اما نه. پس دقت کن.

 

نمایش بیشتر

قریب الله مطیع

وی در سال ۱۹۶6م در ولسوالی چهاردهی ولایت کابل چشم به جهان گشود، بعد از اتمام مرحله ثانوی در لیسۀ حبیبیه، تحصیلات عالی خود را نخست در انستیتوت عالی تربیه معلم در شهر پشاور، سپس در سال (1989) عازم عربستان سعودی شد و به فاکولتۀ شرعیات دانشگاه اسلامی مدینه منوره پیوست، پس از فراغت در سال (1993)، مدت ده سال در یکی از مراکز آموزش و پرورش فرزندان کشورش مقیم مدینه منوره مشغول تدریس بود و از سال (2005) به این طرف در عرصه های تألیف و ترجمه و تحقیقات علمی، و همکاری با مؤسسات و سایتهای دعوتی و شبکه های تلفزیونی اهل سنت مشغول می باشد. ادامه سوانح..

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید