پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم ) می فرمایند:
«الْمُؤْمِن الْقَوِیُّ خَیْرٌ وَأَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ الضَّعِیفِ, وَفِی کُلٍّ خَیْرٌ…» صحیح مسلم (۲۶۶۴) «مؤمن قوی از مؤمن ضعیف نزد الله تعالی بهتر و محبوبتر است، ولی در هریک خیر (متفاوت) وجود دارد».
امتیاز منحصر به فرد شخص مسلمان این است که دارای تمام خصال نیکو باشد، زیرا او مؤمن و عالم است. قوی و شجاع است، آزاد از تمام قید و بندهای دنیاست، صابر و بردبار است، امین و سخاوتمند است، پاکدامن، مجاهد و مهربان است، از سرزنش ملامتگران نمیترسد، زیرا به این جهت که آزاد است و نسبت به آنچه که منفعت دین و دنیای او را دربر دارد علاقهمند میباشد. عجز و تنبلی را به خود راه نداده، به قضا و قدر الهی راضی است و چشم و گوشاش نسبت به نیرنگهای شیطان باز میباشد.
کدام نوع قوت و قدرت مورد نظر است.
قدرت مورد نظر در این حدیث اعتماد به نفس، همت عالی، اراده استوار و ذکاوت درخشان است، داشتن چنین خصوصیاتی لازمه بدنی سالم میباشد که از قدیم گفته اند: عقل سالم در بدن سالم. اما قدرت جسمانی که با نفس شکست خورده، همت و اراده پست و ضعیف، عقل و حس ناتوان همراه باشد، مورد تأیید و تأکید حدیث نمیباشد، چون غیر ممکن است الله متعال افرادی با این ویژگیها را دوست داشته باشد، در حالیکه ما میبینیم بسا افراد قوی و نیرومندی در گذشته بوده اند که بر اثر نافرمانی و پشت پا زدن به دستورات الله تعالی و اعتماد به زندگی دنیا مورد غضب وی قرار گرفته و نابودشان ساخته است.
[أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعَادٍ ﴿۶﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿٧﴾ الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی الْبِلَادِ ﴿٨﴾ وَثَمُودَ الَّذِینَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ﴿٩﴾ وَفِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتَادِ ﴿١٠﴾ الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلَادِ ﴿١١﴾ فَأَکْثَرُوا فِیهَا الْفَسَادَ ﴿١٢﴾ فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّکَ سَوْطَ عَذَابٍ ﴿١٣﴾ إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ] (فجر: ۶-۱۴)
{مگر ندانستهاى که پروردگارت با عاد چه کرد؟ با عمارات ستوندار ارم، که مانندش در شهرها ساخته نشده بود؟ و با ثمود، همانان که در درّه، تختهسنگها را مىبریدند؟ و با فرعون، صاحب خرگاهها [و بناهاى بلند]؟ همانان که در شهرها سر به طغیان برداشتند، و در آنها بسیار تبهکارى کردند. [تا آنکه] پروردگارت بر سر آنان تازیانه عذاب را فرونواخت، زیرا پروردگار تو سخت در کمین است.}
جایگاه قوت و نیرو در اسلام
قوت و نیرو جایگاه بلندی در اسلام دارد، زیرا تنها راه جهاد که قله رفیع دین است داشتن قوت و نیرو میباشد و تا قدرت و نیرو نباشد التزام کامل به اسلام برای فرد مسلمان میسر نمیشود و شاید سرِّ این که الله متعال قوت و نیرو را به عنوان هدیه و تحفهای در قبال روآوردن به دستورات دینی به قوم هود وعده میدهد، نیز همین باشد. چنانکه از زبان هود (علیه اسلام) میگوید:
[وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیَزِدْکُمْ قُوَّهً إِلَىٰ قُوَّتِکُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِینَ] (هود: ۵۲)
{«و اى قوم من، از پروردگارتان آمرزش بخواهید، سپس به درگاه او توبه کنید [تا] از آسمان بر شما بارش فراوان فرستد و نیرویى بر نیروى شما بیفزاید، و تبهکارانه روى بر مگردانید.»}
و به مسلمانان میگوید:
[وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّـهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّـهُ یَعْلَمُهُمْ ۚ] (انفال: ۶۰)
{و هر چه در توان دارید از نیرو و اسبهاى آماده بسیج کنید، تا با این [تدارکات]، دشمن الله و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگرى را جز ایشان -که شما نمىشناسیدشان و الله آنان را مىشناسد- بترسانید}
در موارد بسیاری از پیامبر (صلی الله علیه وسلم) نقل شده که از مظاهر ضعف و ناتوانی به الله تعالی پناه میبرد:
«پروردگاراا از غم و اندوه بتو پناه ميبرم، و از ناتواني و تنبلي و بيميلي بهكار بتو پناه ميبرم. و از ترس و بخل و غلبه قرض داری و قهر مردان بتو پناه ميبرم«. صحیح بخاری(6369)
و اینجا هم که رسول اکرم (صلی الله علیه وسلم) میفرماید: “مؤمن قوی از مؤمن ضعیف برتر است.” میخواهد اهتمام و حرص شدید خود را به قدرت و نیرو نشان دهد.
صحیح مسلم )(2664) این چی معنی میدهد عدد 2664 در اینجا چی معنی؟
صحیح مسلم جلد چند صفحهء چند؟
این شماره حدیث در کتاب مذکور میباشد