سوال و جواب

هر قرضی كه فايده و منفعت را به انسان جلب كند ربا و سود شمرده می‌شود

در شريعت قاعده است كه : ” کل قرض جر نفعا فهو ربا” هر قرضی كه فايده و منفعت را به انسان جلب كند ربا و سود شمرده می‌شود

يكي از هموطنان عزيز ما از ولايت هرات سوال نموده :

سلام و درود خدا بر جناب استاد فرهیخته و گرامی، خدا کند که جور و صحتمند باشید.
جناب استاد سوالی داشتم که ذهن مرا مصروف ساخته، چند روز قبل مکتوبی از بانک ملی افغان شعبه هرات به ادارات دولتی آمد و در آن نوشته بود که بانک ملی افغان حاضر است به کارمندان واجد شرایط، تا سقف یکصد هزار افغانی قرضه بدهد ولی این قرضه تابع پانزده فیصد تکتانه نیز می گردد که قرضه گیرنده همراه اصل پول باید به گونه قسط وار پرداخت نماید.

حالا شخصا خودم خیلی دست تنگ هستم و مصروف ساخت خانه برای خود و خانواده ام می باشم و شدیداً نیازمند پول می باشم و بین دوستان و آشنایان من کسی نیست که بتواند به من قرض بدهد، با این اوصاف آیا می توانم از قرضه مذکور، استفاده نمایم؟
سپاس از فراوان از محبت شما
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد،،

اين تعامل بانك ملي افغان مطلقا سودي وناجايز است وبه صورت واضح دعوت به سود دادن وسود خوري وترويج آن در بين هموطنان ما است، زيرا در شريعت قاعده است كه : ” کل قرض جر نفعا فهو ربا” هر قرضي كه فايده ومنفعت را به انسان جلب كند ربا وسود شمرده مي شود.

هر مبلغ اضافي كه با قرض ضميمه شود سود شمرده مي شود گیرنده ودهنده لعنت می شوند ودر گناه کبیره شامل هستند.
اگر معامله تنها بنام قرض باشد ودر آن فايده حصول كنند درين شكي نيست كه سود شمرده مي شود ودر لعنت سود خوران شامل مي شوند ،هر قرض كه سبب منفعت مادي ومعنوي شود سود گفته می شود.

بايد متوجه باشيم كه بانكهاي كه در معاملات بانكاري خود به رهنمودهاي شرعي عمل نمي كنند به شيوه هاي مختلف مشغول سود خوري هستند.
فضل الله ممتاز

نمایش بیشتر

المفلحون

عزیزان گرانقدر: لطفاً این سلسله ی مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید