اسلام

عالم برزخ

قسمت اول

این مضمون را با دیدگاه و تحقیق وسیع تر، از کتاب و سنت، نظر به تقاضای مکرر علاقمندان صفحه، تحریر و جهت تنویر اذهان؛ و احیأ، تحریک و بیداری وجدان های خواب برده ی مردان و زنانی که در دنیای مادی غرق شده، مرگ را فراموش کرده اند، به رشته ی تحریر درآورده، تقدیم جامعه میکنم، تا باشد که، توشه ای برای عالَمِ برزخ خویش بردارند و دست خالی از میان ما نروند.

چه بسا افرادی در جامعه ظهور کرده اند که در مورد عالم برزخ و موضوعات دیگر عقیدتی به بحث و مناقشه پرداخته‌اند که در آن فن و موضوع، علم و آگاهی نداشته و در نتیجه دچار سردرگمی و اضطراب قرار گرفته و کار بر آنان مشتبه گشته و در نتیجه در تیررس افرادی قرار گرفته‌اند که آنان قصد گمراهی و تخریب فکر و اندیشه‌اش را داشته‌اند.

جوانان زیادی در کنار مان داریم که عقیده ی شان را کوردلانِ بی دین، اعم از سیکولاران، مستشرقین، قرآنیون و سروش پرستان، در موارد عالم برزخ، عذاب قبر، محشر، جهنم و جنت، متزلزل و سردرگم ساخته اند.

عقیده و باور توحید، اصل و اساس آفرینش ماست و روان آدمی جز با آن به آرامش دست پیدا نمی‌کند، از این رو می‌بینی که گروندگان به دین اسلام، رو به افزایش‌اند نه کاهش، و علاوه بر عامۀ مردم، در میان آنان اساتید، مخترعین بزرگ، سفرا و وزیران به چشم می‌خورند!

چه چیزی باعث شده که این افراد به دینی گرایش پیدا کنند که اهل آن به بهشت، دوزخ، حساب و کیفر معتقدند؟

بدون این که کسی آنان را وادار به این کار نموده یا آنان را به دریافت جزا و پاداشی در قبال ورودشان به این دین بفریباند؟!.

قطعاً این چیزی جز توحید و فطرت، و آرامش روان و راحتی درون و اطمینان قلب نخواهد بود.

الله سبحانه و تعالی هم ما را از یک جنس، یعنی از پدرمان آدم علیه السلام آفریده، سپس مادرمان را پدید آورده و پس از آن سایر انسان‌ها را از این دو نفر پراکنده ساخته است، تا این جهان را آباد کنیم، با مردم خوش رفتاری کنیم، و زندگی‌ای شاد و خرّم داشته باشیم، و باز بمیریم و دوباره زنده شویم، مورد حساب و کتاب قرار گیریم، و در این مورد دلایلی در حدّ کافی از عقل و نقل وجود دارد.

با اوضاع فعلی در افغانستان و منطقه، قتل و قتال ناحق، خون ریزی ها و انتحاری ها، هی میشنویم که فلان وفلان فوت نمود، و یا (او پسر جوان بود سکته کرد). مرگ را در جوار خویش، و حتی در رگ و پوست مان احساس میکنیم.

حتی خبر مرگ جوانانی که اصلاً فکرش را هم نمیکردیم که در چنین سن کم، با ما خداحافظی میکنند، و برای ابد زیر توده های خواب میخوابند، در این اواخر درگوش های مان طنین می اندازد.

اشخاصی که تا دیروز پهلوی ما بودند، با ما سخن میزدند، با هم غذا میخوردیم. ولی امروز با ما نیستند!

آیا میدانید کجا هستند و چی میکنند؟

• ایمان به آخرت یعنی چه؟

• مرگ چیست؟

• در قبر چه اتفاقی می‌افتد؟

• حوض و میزان چه هستند؟

• پل صراط و نامۀ اعمال یعنی چه؟

• ویژگی‌های بهشت و دوزخ کدامند؟

• شگفتی‌های آخرت چه اموری خواهند بود؟

در آن روز، انسان‌ها چه وضعیتی خواهند داشت؟

دانلود رایگان اپلیکیشن مفلحون

• چه زمانی در آخرت پروردگارمان را رؤیت خواهیم کرد؟

بیا تا با هم بخوانیم و خودمان را در این موضوع خیلی مهم عالِم کنیم:

كلمه ی برزخ در لغت به معناى فاصله و حائل ميان دو چيز راگويند.

انسانها در برزخ به طور کامل به ثواب يا پاداش و يا عقاب اعمالشان نمی رسند بلکه در اين ميان و تا روز قيامت که الله سبحانه و تعالی هر وقت اراده نمود و قيامت را برپا کند، خواهند ماند و تا آنروز مکانی است برای عذاب و ثواب انسانها، اما نه بصورت کلی.

در صحيحين از عبدالله بن عمر رضی الله عنه روايت است كه رسول الله صلي الله عليه وسلم مي فرمايند:

«إِنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا مَاتَ عُرِضَ عَلَيْهِ مَقْعَدُهُ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ إِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَمِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَإِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ فَمِنْ أَهْلِ النَّارِ فَيُقَالُ هَذَا مَقْعَدُكَ حَتَّى يَبْعَثَكَ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» (صحيح بخاري (۱۳۷۹) ، وصحيح مسلم (۲۸۶۶).

«هر وقت، يكي از شما فوت كند، صبح و شام، جايگاهش به او عرضه مي شود. اگر بهشتي باشد جايگاهش در بهشت و اگر دوزخي باشد، جايگاهش در دوزخ، به او نشان داده مي شود. و به او گفته ميشود: اين، جاي توست تا روز قيامت كه خداوند تو را حشر مي نمايد».

به علاوه قيامت براي همه ی انسان ها در يک روز تحقق ميابد چرا که زمين و اسمان بايد دگرگون گردد و عالم نو ايجاد شود و حيات نوين انسان ها در ان صورت گيرد.

بنابراين در ميان دنيا و اخرت برزخز قرار داده شده است و مردگان به آن جا میروند و تا اخر دنيا و برپا شدن قيامت در آنجا خواهند بود و پس از پايان دنيا با يک ديگر محشور می شوند زيرا ممکن نيست هر انسان برای خود قيامت مستقل داشته باشد.

چرا که قيامت بعد از فنای دنيا و تبديل زمين و اسمان به زمين و اسمانِ ديگری است.

پس برزخ به معني “مابين” و “فاصله” است و در شرع يعني مابين دنيا و قيامت، بدين معني تا زمانيکه قيامت برپا مي گردد و آنروزی است که هيچکس بجز الله تعالی نمی داند.

مردگان در آن عالم بسر می برند و در آنجا معمولا از اصول اعتقادات انسانها سوال می شود و سوال و جواب مفصل را موکول به قيامت می کنند.

اگر مؤمن، موحد، و صالح باشد در اينصورت عالم برزخ برای وی باغچه ای از باغهای بهشت خواهد بود. (ولی نعمتهای بهشت را تماما ندارد).

و بالعکس از مشرک يا کافر باشد، قبر و عالم برزخ گودالی از گودالهای آتش خواهد شد.

بنابراين بنا بر عقيده ی اهل سنت و جماعت در دنيای برزخ عذاب و نعمت وجود دارد.

هنگامی كه انسان را در قبر، آن گودال تنگ و محدود و وحشتناك سرازير نمودند و سپس رويش خاك ريختند و تمامی اهل خانه و نزديكانش بازگشتند، آن گاه برای وی زندگی جديدی به نام عالم برزخ شروع می شود.

زندگی كه در آن عملی نيست وليكن آزمايش و بلا، و در نتيجه (خوشی، يا عذاب).

در روايت صحيح آمده است كه:

«سه چيز انسان را همراهی می كند هنگام مردن، دو تا بر مي گردد و يكي باقي مي ماند اهل و عيالش، مال و دارائيش، و عملش، اهل عيال زن و فرزند و مال و دارائي همه بر مي گردند آن چه كه همراه او باقی می ماند عمل وی می باشد»

عزیزان گرانقدر:

لطفاً این سلسله ی مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

 


منبع: صفحه فیسبوک آیا میدانستید

نمایش بیشتر

احمد جاوید عارفی

نویسنده: استاد احمد جاوید عارفی

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید