آیا بر مسلمان جایز است که اطفال خود را در مکاتب های غیراسلامی شامل کند؟
يكي از هموطنان ما مقيم يكي از كشورهاي اروپايي سوال نموده :
استاد محترم در اورپا زنده گی میکنم. الحمدالله پسرم نماز میخواند و قرآن کریم را هر شب تلاوت میکند اما در مکتب که درس میخانه در یک مضمون سوالهای را مطرح میکند در باره عیسویت. یهودیت و اسلام. در عيسویت بعضی سوالهای میآید که انسان یک بخشی از عیسی علیه السلام است.اگر همین قسم جواب ندهد. کامیاب نمیکنند. جواب سوال را بنويسد یا نه؟
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله أما بعد،،
اولا: ازينكه اولاد امانت است محافظت از دين آنها وتربيه اسلامي وانتخاب ماحول درسي خوب براي آنها از فرائض والدين است، الله متعال در قرآن كريم فرموده :
” يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأ َهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ “[التحريم:6]. اي كسانيكه ايمان آورده ايد خود را وخانواده خود را از آتشي وقايه كنيد ونجات دهيد كه هيزمش سنگها وانسانهاي دوزخي است..نيز رسول الله صلى الله عليه وسلم در حديث صحيح متفق عليه فرموده :
“ كلكم راع وكلكم مسؤول عن رعيته… ” همه شما مسئول هستيد ومسئوليت تربيه رعيت خود را وخانواده خود را داريد.
ثانيا: براي والدين جايز نيست كه اولاد خود را در مكتبها ودرسگاهاي شامل كنند كه عقائد كفري وبي ديني وشركي را بياموزند ودشمن اسلام تربيه شوند زيرا كه مكاتب غير اسلامي منهج، روش درسي ووسائلي را انتخاب ميكنند كه اهداف آنها تحقق يابد خصوصا مكاتبي كه در ماحول وقلمرو كشورهاي نصراني ميباشد بخش دينيات آنها مطلقا عقائد شركي وتحريف شده نصرايت را درس ميدهد واطفال بر اساس آن تربيه ميكنند.
ثالثا: درصورتيكه مسلمان در چاره بجز اينكه اطفال خود را در اين مكاتب شامل كند كه از تعليم ودرس وسوال وتخصص بي بهره نمانند در اين حال مراقب حال ووضعيت ديني واخلاقي آنها باشد وتلاش كند كه بر علاوه از درسهاي ديني وتربيه ايماني در خانه در اوقات فراغ ورخصتي آخر هفته ورختصي هاي تابستاني در مساجد ومراز اسلامي آنها را ببرد وآشنا بسازد تا اينكه قرآن كريم، تفسير واحكام عبادات ودين خود را نيز بياموزند.
رابعا: براي شاگرد مسلمان جايز نيست كه پاسخ سوالي كفري را در امتحان مطابق عقيده باطل جواب دهد زيرا كه او را مرتد ميسازد بلكه بالايش فرض است كه جواب درس وتوحيد را بنويسد كه عيسى عليه السلام پيامبر وبنده الله متعال است وفرزند الله نيست، والله متعال بي نياز است وفرزند ندارد وشبيه ومانند ندارد وانسانها يك بخش از عيسى عليه السلام نيستند..حق را بنويسد ولو كه در اين مضمون ناكام شود زيرا ناكامي دنيا مشكل ندارد در مقابل ناكامي آخرت كه انسان را به آتش دوزخ ميكشاند العياذ بالله.