حدیثسوال و جواب

آیا شریعت برای خانمها حق کار داده یا خیرا؟

يكي از هموطنان عزيز ما از ولايت بدخشان سوال نموده:
من در یک وزارتخانه کار میکنم که با مرد ها در یک دفتر میشینم آیا از نگاه شریعت گنهکار پنداشته میشوم؟

هموطن عزيز دومي ما از دره غوربند سوال نموده:

آيا خانمها در بخشهاي كشت وزراعت كار كرده مي توانند وشريعت براي شان اجازه داده است؟
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد،،
در شريعت خانمها حق دارند كه طبيعت كار شان را انتخاب كنند بدور از اختلاط وآميزش با نامحرمان.
در عين حال برداشتها وتطبيقات وعملكردهاي غلط ونادرست دليل شده نمي تواند كه مباحات وحلال را حرام بشماريم وبخاطري كه در فلان اداره اختلاط وبي نظمي بين زنان ومردان است كار زنان را جملة وتفصيلا منع كنيم ..بلكه زنان حق كار ووظيفه را دارند ليكن با حجاب ودر محيط بدور از نظرمردان نامحرم.
– دين مبين اسلام براي خانمها اجازه داده كه مجال كار ووظيفه شان را نظر به طبيعت جسمي شان تعيين كنند در وظائف رسمي حكومتي وخصوصي در داخل وخارج از خانه تا اينكه توسط معاش ومال وپولي كه بدست مياورند به ملت ومردم خدمت كنند زيرا آنها نصف جامعه را تشكيل ميدهند..وكمترين اين حقها اين است كه در بخشهاي كار كنند كه خدمت خواهران وخانمان شود وآنها را از اختلاط با محرمان نجات دهند خصوصا در بخشهاي تعليم وطبابت وصحت عامه واز مصحلتهاي ديني ودنيائي خواهران دفاع كنند .
– در طول تاريخ از زمانه رسول الله صلى الله عليه وسلم وسلم زنها در پيشرفت ديني ودنيائي جامعه نقش فعال وسازنده داشتند حتى زخمي هاي جنگها وغزوات مسلمانان را تداوي ومعالجه ميكردند وبراي مجاهدين آب ونان ميرسانيدند ودر در بيعت ورأي دهي، تعليم وتربيه، طبابت وتجارت شريک بودند ..الله متعال براي شان حق تكسب وكار وتجارت وملكيت مال نيز داده وفرموده است: ” للرجال نصيب مما اكتسبوا و للنساء نصيب ما اكتسبن ” براي مردها نصيب شان است از آنچه كه كسب كردند وبراي زنان نيز نصيب شان است از آنچه که كسب كردند ودر نتيجه سعي وتلاش حلال بدست آوردند . اين نص قرآني واضح وصريح وآشكار است كه كار زنها وخانمان مساحت بسيار كلان را در برميگيرد تا اينكه در اصل كار مشكل شرعي نباشد وخود همين كار حرام نباشد. در حديث صحيح كه امام بخاري روايت كرده صحابية الربيع بنت معوِّذ فرموده : “ كنا نغزو مع النبي صلى الله عليه و سلم فنسقي القوم و نخدمهم ، و نردّ القتلى و الجرحى إلى المدينة ” ما خانمان در زمانه رسول الله صلى الله عليه وسلم در جنگ وغزوات ميرفتيم واشتراک ميكرديم وبراي صحابه آب ميداديم وخدمت شان را ميكرديم وشهيدان وزخميها را به طرف مدينه نقل ميداديم.
وأم عطية الأنصارية مي فرمايد در حديث صحيح امام مسلم: ” غزوت مع رسول الله صلى الله عليه و سلم سبع غزوات أخلفهم في رحالهم ، فأصنع لهم الطعام ، و أداوي الجرحى ، و أقوم على المرضى ” در هفت غزوه با رسول الله صلى الله عليه وسلم همراه بودم ودر آخر قافله ميبودم وبرايشان نان آماده مي ساختم وزخميها را تداوي ميكردم ومريضان را خبر گيري مي نمودم.
آيا اين كارها آسان بوده ،برداشتن زخميها، تداوي مريضان، نان توزيع كردن در سنگرها ..البته خلوت واقع نمي شد..در شريعت خلوت مرد وزن نامحرم حرام است .. اما تعاملات عادي جواز داشت در صورت با حجاب بودن زن والتزام داشتن به حجاب شرعي.
حتى خانمها در دهقاني وكشت وزراعت وچوباني سهيم بودند از سعيد بن معاذ رضي الله عنه روايت كرده:” أن جارية لكعب بن مالك كانت ترعى غنماً بسَلْع – جبل بالمدينة – فأصيبت شاة منها ، فأدركتها فذبحتها بحجر ، فسئل النبي صلى الله عليه وسلم ، فقال: كلوها “ خانمي از خانه كعب بن مالک در مدينه گوسفندان را به چراگاها كوه مدينه ميبرد وگوسفندي آسيب ديد واين خانم آنرا باسنگ ذبح كرد واز رسول الله صلى الله عليه وسلم سوال نمودند ايشان فرمودند كه بخوريد .
از صحابي جليل القدر جابر بن عبد الله رضي الله عنه روايت شده كه فرمود ” طلقت خالتي فأرادت أن تجدّ نخلها – أي تقطف ثمارها – ، و هي في العدة ، فزجرها رجل أن تخرج ، فأتت النبي صلى الله عليه وسلم ، فقال : بلى جدّي نخلك فإنك عسى أن تصدقي أو تفعلي معروفاً “ خاله من طلاق شده بود مي خواست كه درختان باغ خرماي خود را شاخبري كند وكساني او را منع كردند كه بايد در عدت طلاق از خانه خارج نشود ..به نزد رسول الله صلى الله عليه وسلم آمد وسوال نمود ايشان فرمودند كه دهقاني وشاخبري درختان خرما را ادامه بده وشايد در اين كار عمل خيري بدست شما انجام شود كه صدقه بدهي ويا كار نيک وخوب كني. .
خوب زنان، درس مي خواندند، تعليم ميدادند، تأليف داشتند، تجارت مي نمودند، در ميدانهاي جنگ ميرفتند وكشت ورزاعت بخش از زندگي شانرا تشكيل ميداد..
تنها زنان شرعا حق رياست جمهوري، والي ، قاضي بودن را ندارند، در وظائف قيادي كه به معناي ولايت باشد، “ لن يفلح قوم ولوا أمرهم امرأة” قوم وملت كه آنها را زن رهبري كند كامياب نمي شوند.. وظائف قيادي از طبيعت جسمي وتوان آنها خارج است كه به شدت وتحمل سختيها ضرورت دارد…
اما خانمها مي توانند فتوا دهند ومشاور باشند ..
همه اين كارها به شرط جائز ومشروع است كه دور از اختلاط وآميزش با مردها نا محرم باشد..وحجاب شرعي ولباس با ستر مراعات شود.
بهترين نمونه ومثال خوب شرعي والگو وقدوه حسنه در تعليم وتربيه را فعلا در افغانستان ما داريم كه وسطيت اسلام را مراعات نموده ونقش خواهران را مطابق شريعت اسلامي بدون افراط وتفريط تطبيق مي كند بخش خواهران جمعيت اصلاح افغانستان است.
ومثال ونمونه غير شرعي آن بي حجابي واختلاط در دفاتر حكومتي، دوائر تعليمي وجندر كه فعلا در كشور ما روان است حتى كه شكاياتي به ما مواصلت نموده از اينكه خواهران محجه مورد آزار واذيت وسرزنش قرار ميگيرند كه بايد حجاب را بردارند در بعض دوائر دولتي 

نمایش بیشتر

فضل الله ممتاز

فضل الله ممتاز ولد مولوي محمد عمر ممتاز ، ولايت پروان، دره غوربند. تحصيلات ابتدائي ومتوسط در مدرسه مولوي حبيب الرحمن شهيد قريه پلسنگي، ومدرسه عبد الرؤوف حجت قريه باقي دره سبز، قرآن كريم، با أحكام تجويد، چهار كتاب، گلستان، بوستان، رشيد البيان، رحمان بابا، صرف بهائي، صرف مير، زرادي، ميزان صرف، بالشمة، هداية النحو، خلاصة الكيداني، منیة المصلي، قدوري، كنز الدقائق، نور الظلم، تفسير قرآن كريم را در مساجد نزد پدر برزگوارم كه محتسب ومسؤول ديني وقضائي غوربند بود ونيز ، سارنوال عبد الرؤوف حجت شهيد، مولوي صاحبان ملا محمد داود، مولوي محمد عالم، استاد سرمعلم خداداد، انجنير حمزه، استاد عبد الجليل شفقيار به اتمام رسانيدم (ادامه سوانح...)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید