فضیلت و اهمیت ذکر (بخش دوم)
از دیگر فایدههای ذکر
هم چنان سخن دربارهی بیان فایدههای ذکر است. پیشتر یکی از فواید ذکر را بیان داشتیم و آن این است که: ذکر دژ وسنگری برای مصاحبش در برابر شیطان است. کسی که از ذکر و یاد خدا دست بکشد شیطان هم چون سایه به دنبالش میافتد. خداوند میفرماید:
وَمَن يَعۡشُ عَن ذِكۡرِ ٱلرَّحۡمَٰنِ نُقَيِّضۡ لَهُۥ شَيۡطَٰنٗا فَهُوَ لَهُۥ قَرِينٞ ٣٦﴾ [الزخرف: 36].
«و هرکس که از یاد [خداوند] رحمان غافل شود برایش شیطانی برمیگماریم، و آن [شیطان] همنشین او گردد».
آدمی جز با یاد خداوند متعال نمیتواند خود را از شیطان مصون دارد. این فایدهای والا از فایدههای متعدد ذکر است. چنان که پیشتر بیان کردیم اما علّامه ابن قیم/ در کتاب ارزشمندش «الوابل الصّیِّب» بالغ بر هفتاد فایده برای ذکر برشمرده است، ما در این جا برخی از آن فواید عظیم را که ایشان/ در کتاب مزبورش نقل کرده، بیان میکنیم .
از فواید عظیم ذکر این است که شادی و سرور و آرامش و طمأنینه را برای قلب به ارمغان میآورد، هم چنان که خداوند میفرماید:
﴿ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَتَطۡمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكۡرِ ٱللَّهِۗ أَلَا بِذِكۡرِ ٱللَّهِ تَطۡمَئِنُّ ٱلۡقُلُوبُ ٢٨﴾ [الرعد: 28].
«(همان) کسانی که ایمان آوردند و دلهایشان به یاد خدا آرام میگیرد. بدانید، دلها به نام خدا آرام میگیرند».
این که خداوند میفرماید: ﴿وَتَطۡمَئِنُّ قُلُوبُهُم﴾ یعنی ناآرامی و اضطراب آن را میزداید و شادی و خوشحالی و آسایش و آرامش جای آن را میگیرد، و این که میفرماید: ﴿أَلَا بِذِكۡرِ ٱللَّهِ تَطۡمَئِنُّ ٱلۡقُلُوبُ ٢٨﴾ یعنی: زیبنده و شایستهی اوست که به چیزی جز ذکر و یاد خداوند آرام نگیرد.
در حقیقت ذکر و یاد خدا [مایهی] حیات و زندگی قلب است، ذکر غذای قلب بوده و نیرویی تازه بدان میدمد، لذا هنگامی که آدمی آن را از دست داده و از آن غفلت میکند همانند جسمی میگردد که میان او و غذایش فاصله و مانع افتاده است، در حقیقت قلب بدون ذکر و یاد خدا حیات و زندگی ندارد و به همین خاطر شیخ الاسلام ابن تیمیه/ میگوید: «ذکر برای قلب به منزلهی آب برای ماهی است، حال و روز ماهی به هنگام جدایی از آب چگونه است؟» .
از دیگر فایدههای یاد خداوند توسط آدمی این است که خداوند نیز از او یاد میکند، همچنان که خداوند میفرماید:
﴿فَٱذۡكُرُونِيٓ أَذۡكُرۡكُمۡ﴾ [البقرة: 152].
«پس مرا یاد کنید تا] من نیز] شما را یاد کنم».
در صحیحین (صحیح امام بخاری و صحیح امام مسلم) از ابوهریره روایت شده است که پیامبر (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: خداوند متعال میفرماید: «هر کس مرا در جان و قلب خود یاد کند، من هم او را پیش خود یاد مینمایم، و اگر مرا در ملأ عام و در نزد دیگران یاد کند من هم به نزد جماعت بهتر از آنان از او یاد میکنم» .
از دیگر فواید ذکر این است که: موجب بخشش و از میان رفتن گناهان میشود و ذکر کننده را از عذاب خداوند نجات میدهد. در مسند از معاذ بن جبل نقل است که رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فرمودند «هیچ عملی برای انسان نجات بخشتر از ذکر الهی نیست» .
– از دیگر فایدههای ذکر آن است که: پاداش و ثواب و احسانی بدان تعلق میگیرد که به دیگر اعمال تعلق نمیگیرد. این در حالی است که ذکر خدا از آسانترین عبادتهاست. بیشک حرکت زبان از آسانترین و سبکترین حرکتهای اعضای بدن است، اگر هر عضو دیگری از اعضای آدمی در شبانه روز به اندازه حرکت زبان حرکت میداشت بسیار دچار سختی و اذیت و آزار میشد، بلکه حتی چنین چیزی برای آن امکان نداشت با این حال پاداش تعلق گرفته به آن بزرگ و ثواب آن فراوان است.
در صحیحین از ابوهریره نقل است که پیغمبر(صلی الله علیه وسلم) فرمود: «کسی که روزی صدبار این دعا را بخواند، «لَا إِلهَ إِلَّا اللهُ وَحدَهُ لاشَریكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحَمدُ وَهُوَ عَلَی كُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ»، (هیچ معبود حقّی نیست جز ذات الله که تنها او پروردگار است. شریک و انبازی ندارد، قدرت و ملک تنها برای او است، حمد و ستایش مخصوص او است او بر تمام چیزها توانا است) ثواب خواندن آن برابر است با آزاد نمودن ده برده و صد احسان برایش نوشته میشود، صد گناه از گناهانش محو میگردد، این صدبار دعا به صورت سنگری در میاید که او را در آن روز تا غروب از شرّ شیطان محفوظ میدارد کسی کار بهتری از او انجام نداده است مگر آن کس که تعداد ذکرش از او بیشتر باشد» .
هم چنین در صحیحین به نقل از رسول الله (صلی الله علیه وسلم) آمده است که ایشان فرمودند «کسی که روزی صد بار بگوید: «سُبحَانَ اللهِ وَبِحَمدِهِ» (خدا را از هر عیب و نقصی پاک میدانم و او را ستایش میکنم) تمام گناهان او بخشیده میشود هر چند به اندازهی کف روی دریا باشد» .
در صحیح مسلم از ابوهریره روایت شده است که پیامبر (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: «گفتن: سُبحانَ اللهِ، والحَمدُاللهِ، وَلاإلهَ إلّا الله، واللهُ اَكبَرُ (خداوند را به پاکی یاد میکنم و سپاس و ستایش سزاوار اوست و هیچ معبودی جز الله نیست و او از هرچیز ماسوای خود بزرگتر است) را از تمام آنچه که خورشید بر آن طلوع کرده است، (همهی دنیا) دوستتر دارم» . و احادیث در همین معنا و مفهوم بسیارند.
از دیگر فواید ذکر این که: نهال بهشت است، آن چنان که در حدیث آمده است بهشت دشتی هموار است که خاک آن پاک بوده و آبش شیرین و گواراست و کاشتههایش ذکر خداوند است ترمذی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که پیامبر (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: «آن شب که مرا به اسرا و معراج بردند با ابراهیم ملاقات کردم، فرمود: ای محمد! از جانب من به امتت سلام برسان و به آنها خبر بده که بهشت دارای خاک پاک و خوش بو و آب شیرین و گواراست و دشتی (حاصل خیز) است که نهالهای آن «سُبحانَ اللهِ، والحَمدُللهِ، وَلا إلهَ إلّا الله والله اَكبَرُ» میباشد» ترمذی میگوید: حدیثی حسن غریب است .
امام احمد این حدیث را به نقل از ابو ایوب انصاری روایت کرده و لفظ آن چنین است:
«آن شب که رسول الله (صلی الله علیه وسلم) را به اسرا و معراج بردند با ابراهیم دیدار کرد، ابراهیم گفت: ای جبرئیل این کیست که با تو است؟ جبرئیل گفت: این محمد (صلی الله علیه وسلم) است، ابراهیم به او گفت: به امتت بگو برکاشتههای بهشت بیفزایند؛ بیشک خاک آن پاک و زمینش هموار و گسترده است. پیامبر (صلی الله علیه وسلم) فرمود: کاشتههای بهشت چیست؟ ابراهیم فرمود: گفتن «لاحَولَ وَلاقُوَّة إلّا باللّه» است. این حدیث شاهدی برای حدیث پیشین است .
ترمذی در حدیثی از ابوزبیر از جابر نقل کرده که پیامبر (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: «هرکس بگوید: «سُبحانَ اللهِ وَبِحَمدِهِ» برای او درختی خرما در بهشت کاشته میشود» ترمذی گفته: این حدیثی حسن صحیح است .
امام احمد در حدیثی از معاذ بن أنس الجهنی روایت میکند که رسول الله(صلی الله علیه وسلم) فرمودند: «کسی که بگوید: «سبحان الله العظیم» (خداوند بزرگ را از نقصی مبّرا میدانم) نهالی در بهشت برای او میروید» .
از دیگر فواید ذکر این است که: برای ذاکر (تبدیل به) نوری میشود در دنیا، و نوری برای درون قبرش، و نوری برای آخرتش، و بر پل صراط پیشاپیش او قرار میگیرد، قلبها و قبرها به چیزی جز یاد و ذکر خداوند نورانی و روشن نمیشوند و این ذکر خداست که هم چون نوری آنها را روشن میکند. خداوند میفرماید:
﴿أَوَ مَن كَانَ مَيۡتٗا فَأَحۡيَيۡنَٰهُ وَجَعَلۡنَا لَهُۥ نُورٗا يَمۡشِي بِهِۦ فِي ٱلنَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُۥ فِي ٱلظُّلُمَٰتِ لَيۡسَ بِخَارِجٖ مِّنۡهَاۚ﴾ [الأنعام: 122].
«آیا کسی که مرده بود، آن گاه او را زنده کردیم و برای او نوری قرار دادیم که با آن در] میان] مردم راه میرود مانند کسی است که وصفش] چنین است که او] در تاریکیهاست که بیرون آینده از آن نیست؟».
شخص اول: فرد مؤمن است که از نور ایمان به خداوند و محبت و معرفت و یاد او بهره برده و کمک میگیرد و دیگری: فردی است که از خدا غافل بوده، و از یاد و محبت او روی گردان است.
همهی مطلب و اهمیت، و همهی رستگاری در این نور است، و همهی بدبختی و شقاوت در از دست دادن این نور، و به همین خاطر پیامبر (صلی الله علیه وسلم) به هنگام در خواست از خداوند بسیار این درخواست را مطرح میکرد که در تمامی ذرات پیدا و پنهان وجودش نور قرار دهد و او را از هر سو در احاطهی نور قرار دهد و این که ذات و همهی وجودش را نور بگرداند.
امام مسلم در صحیحاش در باب دعای پیامبر (صلی الله علیه وسلم) در نماز شب از عبدالله بن عباس رضی الله عنهما نقل میکند که ایشان میفرمودند: «بارالها! در قلبم نوری بزرگ قرار ده، و در بیناییام نوری بزرگ قرار ده، و در شنوائیام نوری بزرگ قرار ده، و از جانب راستم نوری بزرگ قرارده، و از جانب چپم نوری بزرگ قرار ده، و از بالای سرم نوری بزرگ قرار ده، و از زیرپایم نوری بزرگ قرارده، و از جلوی رویم نوری بزرگ قرار ده، و ازجانب پشت سرم نوری بزرگ قرار ده، و برایم نوری بزرگ قرار ده»، کریب (راوی این حدیث از ابن عباس) گفته است:
و هفت کلمه در قلب من است [ولی آنها را فراموش نمودم یا هفت کلمه را در درون صندوقی نگه میدارم که اکنون با من نیست و حفظ هم ندارم تا به شما بگویم] تا آن که با بعضی از فرزندان عباس ملاقات کردم و آن فرزند عباس آن کلمات را به من نقل کرد و ذکر کرد: و در عصبم، و گوشتم، و خونم، و مویم، و پوستم نوری بزرگ قرار ده، و دو خصلت دیگر را نیز ذکر کرد -(یعنی بارالها! در استخوانهایم در قبرم نوری بزرگ قرارده- یا به روایتی دیگر: و در زبانم و در نفسم نوری بزرگ قرار ده) ».
لذا ذکر، نوری برای قلب و صورت و اعضای شخص ذاکر است، همچنین نوری برای دنیا و برزخ و آخرت او است.
از دیگر فواید ذکر آن است که: انجام ذکر و یاد خدا توسط آدمی درود و سلام خدا و فرشتگانش را بر شخص ذاکر واجب و قطعی میگرداند و کسی که خدا و فرشتگانش بر او درود فرستند بیشک همهی رستگاری و پیروزی را از آن خود کرده است. خداوند میفرماید:
﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱذۡكُرُواْ ٱللَّهَ ذِكۡرٗا كَثِيرٗا ٤١ وَسَبِّحُوهُ بُكۡرَةٗ وَأَصِيلًا ٤٢ هُوَ ٱلَّذِي يُصَلِّي عَلَيۡكُمۡ وَمَلَٰٓئِكَتُهُۥ لِيُخۡرِجَكُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِۚ وَكَانَ بِٱلۡمُؤۡمِنِينَ رَحِيمٗا ٤٣﴾ [الأحزاب: 41-43].
«ای مؤمنان! بسیار خدای را یاد کنید و صبح و شام او را به پاکی بستایید اوست کسی که با فرشتگان خود بر شما درود میفرستد تا شما را از تاریکیها به سوی روشنایی برآورد، و به مؤمنان همواره مهربان است».