اعتکاف
اعتکاف ده روز آخر ماه رمضان بمنظور برخورداری از خیر و پاداش و دریافتن شب قدر سنت است، خداوند متعال میفرماید:
إِنَّا أنزَلنَاهُ فِی لَیلَةِ القَدرِ وَ مَا أدراکَ مَا لَیلَةُ القَدرِ، لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ تَنَزَّلُ المَلاَئِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإذنِ رَبِّهِم مِن کُلِّ أمرٍ سَلاَمٌ هِیَ حَتَّی
مَطلَعِ الفَجرِ
(القدر)
«ما قرآن را در شب با ارزش قدر فرو فرستادیم. تو چه میدانی شب قدر کدام است (و چه اندازه عظیم است)؟ شب قدر شبی است که از هزار ماه بهتر است، فرشتگان و جبرئیل در آن شب با اجازه پروردگارشان پیاپی میآیند برای هرگونه کاری، آن شب، شب سلامتی و رحمت است تا طلوع صبح».
از عایشه روایت است که پیامبر(صلى الله عليه وسلم) در ده روز آخر رمضان به اعتکاف مینشست و میفرمود: (تحروا لیلة القدر فی العشر الأواخر من رمضان) [1] «شب قدر را در ده شب آخر رمضان جستجو کنید».
از عایشه روایت است که پیامبر(صلى الله عليه وسلم) فرمود: (تحروا لیلة القدر فی الوتر من العشر الأواخر من رمضان)[2] «لیله القدر را در شبهای فرد دهه ی آخر رمضان جستجو کنید».
پیامبر(صلى الله عليه وسلم) بر قیام این ده شب تشویق و ترغیب میکرد:
از ابوهریره روایت است که پیامبر(صلى الله عليه وسلم) فرمود: (من قام لیلة القدر إیمانا و احتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه)[3] «هرکس در شب قدر از روی ایمان (به امید ثواب خدا) و امید دریافت اجر و پاداش، قیام کند گناهان (صغیره) او بخشوده میشود».
اعتکاف باید در مسجد باشد: به دلیل فرموده خداوند متعال:
( وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أنتُم عَاکِفُونَ فِی المَسَاجِدِ) (بقره: 187)
«و وقتی که در مساجد به (عبادت) اعتکاف مشغولید با همسرانتان همخوابگی نکنید».
و همچنین به دلیل اینکه مسجد محل اعتکاف پیامبر(صلى الله عليه وسلم) بوده است.
«مستحب است که شخص معتکف به عباداتی مانند نماز و تلاوت قرآن و سبحان الله والحمدلله و لا إله الا الله و الله اکبر گفتن و طلب مغفرت و صلوات بر پیامبر(صلى الله عليه وسلم) و دعا کردن وبحث و گفتگوی علمی و مانند اینها مشغول شود، و مکروه است که اعتکاف کننده خودش را با سخنان و اعمال بیهوده سرگرم کند همانطور که ساکت ماندنش به گمان اینکه سکوت، او را به خدا نزدیک میکند مکروه است».(*)
اعتکاف کننده میتواند هنگام ضرورت از محل اعتکافش (مسجد) خارج شود، همچنان که شانه کردن مو، تراشیدن سر و گرفتن ناخنها و نظافت بدن برایش مباح است.
اعتکاف با بیرون رفتن از مسجد بدون ضرورت و همبستری کردن با همسر باطل میشود.
[fusion_sharing tagline=”دیگران را هم از این موضوع فقه آگاه سازید” tagline_color=”” title=”” link=”” description=”” pinterest_image=”https://almoflihun.com/wp-content/uploads/2015/02/فقه-قرآن-و-سنت.jpg” icons_boxed=”yes” icons_boxed_radius=”4px” box_colors=”#f76d21″ icon_colors=”#ffffff” tooltip_placement=”” backgroundcolor=”#ffffff” class=”” id=””][/fusion_sharing]
[1]) صحیح : [مختصر خ 987]، خ (2020/259/4)، ت (789/144/2).
[2]) متفق علیه : خ (2017/259/4)، م (1169/628/2).
[3]) متفق علیه : خ (2014/255/4)، م (760/523/1)، د (1359/146/4)، نس (157/4).