تفسیر کوثر

تفسیر سوره فاتحه و سوره بقره

دانلود کتاب

این کتاب شامل تفسیر سوره فاتحه و سوره بقره میباشد

روش کار در تهیه این تفسیر (از مقدمه کتاب ):

1- در خصوص ترجمه آیات، از ترجمه‌های مختلف قرآن کریم که به زبان فارسی نوشته شده استفاده بعمل آمده است.

2- اساس کار در این تفسیر: تفسیر فتح القدیر علامه شوکانی / که دکتر محمد سلیمان الاشقر آن را اختصار و زبدة التفسیر نامیده است اساس کار قرار داد شده است، سپس در شرح و بیان بیشتر، از تفاسیر معتبر اهل سنت استفاده بعمل آمده است.

3- اسباب نزول آیات که در فهم آیت و شناخت حکمت و فلسفه تشریع احکام و رفع اشکالات و جلوگیری از برداشت‌های ناصواب کمک می‌کند از دو کتاب: «الصحیح المسند من أسباب النزول» تألیف مقبل بن هادی الوداعی، و کتاب «صحیح أسباب النزول» از علی مصطفی خلوف که روایات صحیح در این باب را گرد آورده‌اند استفاده شده است.

4- در شرح و بیان آیت سعی شده از آیات و احادیث صحیح تخریج شده که مرتبط به موضوع آیت یا بخشی از آن است استفاده گردد و از ذکر احادیث ضعیف خوداری صورت گرفته است.

5- در این تفسیر ترکیز بیشتر به امور اعتقادی و اخلاقی صورت گرفته و ضمنا بر عقاید فرقه‌های منحرف رد شده است.

6- از ذکر اقوال و آرای علمای تفسیر خودداری و اکتفا به ذکر قول راجح و مستدل در زمینه تفسیر آیات شده است.

7- بخاطر جلوگیری از اطاله، از ذکر آراء و اقوال علمای فقه و اختلاف نظرهای شان خودداری شده، و تنها به قول راجح و مستدل اکتفا شده است.

8- اسما و صفات الله تعالی بصورت مفصل وفق منهج بزرگان صدر اسلام از کتب عقیده اهل سنت برگرفته شده است.

9- در آغاز هر دو سوره (الفاتحه و البقره) فضایل و مقاصد و در نهایت هر آیت فواید آن ذکر شده است، و این یکی از امتیازاتی است که در تفاسیر فارسی کمتر بنظر می‌خورد. در زمینه فواید آیات از «تفسیر العثیمین» اثر علامه محمد صالح بن عثیمین / و کتاب «المختصر في التفسیر» اصدار مرکز تفسیر للدراسات القرآنیه زیر اشراف د. صالح بن عبد الله بن حمید، و تفسیر «المدینة المنورة» اعداد نخبه من العلماء، اصدار مرکز تعظیم القرآن الکریم زیر نظر أ.د. عماد زهیر حافظ استفاده شده است.

تفسیر کوثر 

نویسنده :قریب الله مطیع

 

خروج از نسخه موبایل