اعمال و افعال غیر اسلامی در محافل عروسی

سلسلهٔ مضامین امراض ساری در افراد و جامعه!

(مرض شـــشم):

﴿اضافه روی، اسراف، توقعات بیجا، اعمال و افعال غیر اسلامی در محافل عروسی﴾!

(بخش اول):

زمانی که لفظ مقدس را به ازدواج اضافه می کنیم، موجب می گردد که امر را تقدس آمیز تصور کرده و برای آن قداست و روحانیت خاصی قائل شویم، اما نه این ازدواج های معاصر که در آن اسراف، توقعات بیجا و بیمورد، و منکرات بیش از حد، فرشتگان را از محفل عروسی بدور رانده، شیاطین را بر در و دیوار صالون های عروسی مستقر کرده است.

روندِ رشد یک انسان از راه زوجیت می گذرد

و در پی زوجیت است که انسان متعالی می گردد، اما چگونه تعالی را در داماد و عروس تصور کرد، در حالیکه تمام مناسک عروسی از لباس های عروس گرفته تا ابرو های نخ کرده ی داماد مخالف احکام شرعی و موافق امر شیطان است، اموری که در اسلام مورد لعنت رسول کریم صلی الله علیه وسلم قرار گرفته است.

عروس و دامادی که با وساطت منکرات بیشمارِ خسر و خشوی هر دو طرف، سنگ تهداب زندگی نوین شان را با صد ها حرام بنأ نهاده اند، و با این همه حرام ها، مورد لعنت قرار گرفته اند، چگونه میتوانند زندگی آینده ی اسلامی داشته باشند.

رسول کریم صلی الله علیه وسلم در احادیث صحیحی مردی که ابرو میگیرد، و زنی که حجاب می دَرد و محاسن وجودش را با لباس های عریان، و نیمه چاک به دیگران بنمایش میگذارد، هر دو را لعنت کرده، از رحمت الهی آنها را محروم دانسته اند.

ازدواج نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده و بالطبع، جامعه و اجتماع است و میزان اندیشه و تدبر در آن در میزان پیشرفت یا انحطاط و صعود یا سقوط جامعه تاثیر دارد. ازدواج دارای آثار و نتایج بسیاری است; از جمله:

اما این همه، زمانی میسر میشود که جفت مسلمان زندگی نوین شان را در چوکات کتاب و سنت راه اندازی کنند، و بار گرانِ یک شبِ پر از گناه و اسراف را تا آخر عمر بدوش شان حمل نکنند.

از این رو، اسلام ازدواج را براساس قانون الهی و به عنوان یک مکتب آسمانی – آن را نه تنها کاری محبوب و مقدس دانسته، بلکه جوانان را مؤکداً بدان توصیه کرده است

ازدواج اسلامی از این نظر که عاملی برای نجات از آلودگی، موجبی برای نجات از تنهایی و سببی برای بقای نسل است، درصورت خلط شدن با حرام ها، منکرات و اسراف، سبب ایجاد بی تعادلی، نابهنجاری رفتاری و زمانی هم فساد شخصیت و حتی بیماری روانی در شوهران می گردد. بنابراین، بهترین و بالاترین نعمت ها برای هر زن و مرد از نظر اسلام، تعادل و تشکیل خانواده از همان روز اول، بر اساس اندوخته های مکتبِ والای اسلام است.

ازدواج هم برای مرد و هم برای زن، پاسخ مثبت دادن به سنت الهی و تولید نسل است. لذا، هر دو در این زمینه بر یک عقیده اند. فلسفه ازدواج براساس این دو مبنا ملاک دین و نجابت است. در نتیجه، هدف از ازدواج و تولید نسل، مقدس می گردد و هیچ یک از مادیات ملاکی برای آن به حساب نمی آید.

از ازدواج در اسلام به مراتب، بالاتر و مقدس تر از آن است که تنها در حد کام جویی جنسی باشد; زیرا اگر چنین بود هیچ فرقی میان ازدواج انسان و جفت گیری حیوانات نبود و ازدواج مشمول این همه قوانین آسمانی و رهبری پیامبران علیهم السلام و راهنمایان قرار نمی گرفت.

پس باید در آن اهداف مهم دیگری نیز وجود داشته باشد; از جمله: ایجاد، بقا و طهارت نسل، تکمیل و تکامل، مودت و صفا و از همه بالاتر، انجام وظیفه الهی.

پیمان ازدواج پیمانی مقدس و الهی است. بدین سان، جز در سایه ی احکام الهی نمی توان آن را فسخ کرد.

واژه ی مقدس ازدواج آنقدرزیباست که حتی ملائک و فرشتگان آسمان به پیوند دوقلب اظهار خوشی میکنند،

ولی، متأسفانه، نه به آن پیوند های که امروز در جامعهٔ ما مروج است.

چون محافل امروزی مغایر آداب و سنت دین مبین اسلام بوده، فرشتگان در آن حضور ندارند، و بر علاوه ی مردان و زنان نیمه عریان و عریانی که میخواهند محاسن بدن شان را بنمایش بگذارند، هزاران شیطان در آن اشتراک دارند.

این مرض مهلک و فتنه انگیز مدت زیادی دامنگیر اقشار و افراد جامعهٔ ما شده، یگانه دلیل تکثیر فساد اخلاقی در ملک ما اضافه روی و اسراف و توقعات بیجای فامیل ها از پسران می باشد.

چون همه نمیتوانند تمام خواهشات فامیل ها را مرفوع ساخته شرایط نکاح را برای جوانان مهیا سازند.

 

به همین دلیل، جوانان و نوجوانان به اعمال غیر شرع و فساد اخلاقی دچار شده، بالاخره خیابان ها و جاده هارا محل اذیت دختران و ترویج آداب و اعمال ضداخلاقی قرار میدهند.

امروز در شهر های بزرگ افغانستان تعداد جوانان مجرد به نسبت همین توقعات بیجا چندین برابر شده، فساد اخلاقی روبه افزایش است.

 

لست توقعات بیجا و غیراسلامی توسط دختر داران، در این اواخر آنقدر طویل شده است که پسران جوان و فامیل های شان از عهده ی آن بدر آمده نمیتوانند.

یامبر اکرم صلّی الله علیه وسلّم میفرماید:

” یا معشر الشباب من استطاع منکم الباءة فلیتزوج فانه أغض للبصر وأحصن للفرج ومن لم یستطع فعلیه بالصوم فانه له وجاء”

( ای گروه جوانان، هر کس از شما که توانایی(مالی و بدنی) ازدواج دارد؛ ازدواج کند زیرا برای عفت چشم و هم برای عفّت شرمگاهٔ انسان بهتر است، و هرکس قدرت آن را ندارد،بر او لازم است که روزه بگیرد ، چون روزه برای او حفاظ و حجابی است (در برابر شهوت) (متفق علیه)

 

و نیز فرموده اند:

﴿برای زن چیزی بهتر از شوهر نیکوکار و برای مرد هم چیزی بهتر اززن نیست﴾.

زن گرفتن نصف دین مرد است.فقهای امّت معتقدند که برای کسی که بر نفس خویش از زنا و فساد می ترسد و توانایی ازدواج دارد نکاح و ازدواج واجب است.

 

زیاد شدن مقدار مهریه، فرمایشات آقای خسر و خواهشات خشو و خشو کلان و این و آن ،ازدواج نمودن را برای بسیاری از جوانان مشکل یا غیر ممکن می نماید واین پدیده مخالف آن چیزی است که شریعت مبنی بر تخفیف و کمتر کردن مهریه قرار داده است.

زنی با مهریه ی یک جفت کفش ازدواج نمود و پیامبر صلی الله علیه وسلّم ادواجش را جایز قرار داد سپس به آن مرد گفت:

 

برو چیزی برای مهریه بیاور، حتی اگر انگشتری از آهن باشد، آن مرد تلاش کرد و برگشت، اما چیزی نداشت، سپس پیامبر صلی الله علیه وسلّم به او فرمودند:

( آیا از قرآن چیزی حفظ داری؟)

 

او گفت: بلی فلان سوره وفلان سوره را یاد دارم، آنگاه رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

شما را با آنچه از قرآن حفظ داری به نکاح یکدیگر، در آوردم.

مخارج هگفت باعث ایجاد بغض در دلها

فرهنگی که مغایر اندوخته های اسلامی بوده، زندگی آینده ی زناشوئی را مفلس و فاقدِ سرمایه می سازد.

فشارهای ناشی از مهریه و عروسی و خرج و مخارج هنگفتِ عروسی های تجملی و ریائی امروزی باعث ایجاد بغض در دلهای مردان شده، این ها بلای خانواده های تازه نوشکفته گشته اند و ازدواج های پر از مهر و محبت و ساده جای خود را به ازدواج های پرزرق و برق داده است.

فشار خانواده ها و حساسیت بیش از حد خانواده ی عروس بر زیاد بودن مهریه و شیربها و خرج های آنچنانی به حادث شدن این پدیده ی خطرناک منجر شده است.

در قدیم الایام ازدواج کردن کاری بس آسان و مبارک بوده، هزینه ی آن خیلی کم و مهریه ی آن تنها چند مثقال ناچیز طلا بوده است ؛ ولی امروز در جامعه ی ما شیربها و هزینه ها زیاد شده و مهریه هم که سر به فلک کشیده است و همین باعث شده که هر کسی نتواند به راحتی ازدواج کند و اگر هم ازدواج کند خانواده ها زیر بار قرض های فراوانی می روند که بایستی تا مدت ها با آن دست و پنجه نرم کنند.

اگر به مسأله ی مهریه در اسلام توجه کنیم که در دین مبین اسلام مهریه به عنوان هدیه و نشانه ای و یا به عنوان بخششی از طرف مرد به زن تعلق می گیرد تا بدین وسیله بین آنها مهر و محبت ایجاد شود و همچنین مهریه وسیله ی اطمینان بخشیدن به زن از طرف مرد برای آماده شدن و وارد شدن به زندگی مشترک و برداشتن بار مسئولیت زناشویی و عاقبت خوشبختی زن از طرف مرد می باشد؛

*ولی متأسفانه امروزه مهریه ی زن بیشتر به تجارتِ پرسودی می ماند که با ازدواج کردن دختر و دستیابی وی به وسایل گران بها و طلاجات فراوان و در عوض زیر بار قرض های هنگفت رفتن داماد که در همان لحظه اول زندگی باید شروع به پس دادن آن بنماید شکل می گیرد و فامیل های عروس به این دل خوشند که با این شهکارشان، و در این بازرگانی پرسود، منفعت فراوانی به چنگ آورده اند و مهریه ای را بر داماد بیچاره فرض نموده اند که هیچگاه نتواند به فکر طلاق دختر دُردانه ی ایشان باشد و طوری او را مدیون و بدهکار نموده اند که که هرگز نخواهد توانست کمر راست کند.*

خانواده ی عروس با این کارشان فکر می کنند که توانسته اند با این مهریه ی زیاد دخترشان را به سعادت برسانند و هیچ گاه داماد نمی تواند به فکر طلاق و یا ظلم کردن به دخترشان باشد و همچنین گمان می کنند که با این کارفخر و مباهاتی برای دخترشان به ارمغان آورده اند و این مهریه و کبکبه و دبدبه های فراوان در میان طایفه و اقوام برای وی سربلندی به دنبال خواهد داشت.

*بدون شک این افکار غلط و رسوم جاهلانه بر مغز و افکار بسیاری از مردم امروزی مستولی گشته است، غافل از اینکه این رسوماتِ دست و پاگیر نه تنها نتوانسته برای تازه عروس ها خوشبختی به ارمغان بیاورد ؛ بلکه وسیله ای شده برای انتقام داماد از همسرش ؛ آن هم با خیانت و بی احترامی کردن و اذیت نمودن او و سرانجام طلاق دادنش*.

علاوه بر محدودیت هایی که برایش ایجاد می کند از جمله جلوگیری کردن از دید و بازدید های او از فامیل و… و در این میان تنها چیزی که مرد به آن فکر نمی کند مهریه ی فراوان همسرش است که در نهایت یا زن مهریه ی هنگفت و آن ارمغان پدر و مادرش را به وی خواهد بخشید و در مقابل او نیز از این زندان که ساخته و پرداخته ی وی و پدر و مادر دلسوزش می باشد آزاد می شود و یا در دادگاه آن را به شکل اقساط بلند مدت دریافت خواهد نمود.

زيبايى زندگى و تجلى كامل ديندارى، فقط در ترك محرمات و فعل واجبات نيست، بلكه عمل به مستحبات و ترك مكروهات نيز در اين جهت مؤثر است.

آن جا كه ازدواج، مقدمه اى براى تشكيل خانواده و ايجاد كانون صفا و محبت است، مهريه آن قدر كم اهميت مى شود كه اگر در ضمن اجراى عقد، اشاره اى به آن نشود، عقد صحيح است. مفهوم سخن فوق اين است:

*﴿آن جا كه ازدواج، مقدمه ی تشكيل خانواده نباشد، مهريه آن قدر اهميت پيدا مى كند كه اگر در ضمن اجراىِ عقد، اشاره اى به آن نشود، عقد باطل است﴾.*

*پول زياد و خانه ی وسيع و تجملات و تشريفات، اركان سعادت نيستند. مهريه ی گزاف، درمان دردهاى خانواده ها نيست، بلكه پيوندهاى عاطفى و همبستگى و همدلى ركن اصلى است.*

به جاى تلاش كردن در اين امور، بايد در امر اتحاد و يگانگى تلاش كرد و خلاصه، يار جُست نه رقيب و عاشقِ خود جست، نه عاشق ظواهر مادى و زرق و برق هاى دنيوى!

اسلامی را که رسول کریم صلی الله علیه وسلم به امت عرضه کرده است چنین است:

*مردی به حضرت صلی الله علیه وسلّم عرض کرد:* *ای رسول خدا من زنی را با مهر چهار اوقیه ( یعنی مبلغی برابر با صد وشصت درهم) به نکاح خود درآورده ام.* *فرمودند: با چهار اوقیه!؟ گوئی شما نقره را از دامنهٔ همین کوه استخراج می کنید.* *ما چیزی را نداریم که به تو بدهیم ، امّا شاید تو را با سپاه یا کاروانی بفرستیم تا آنچه می خواهی به دست آوری.*

عزیزان گرانقدر:

لطفاً این سلسله ی مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

جزاکم الله خیراً!

ا.ج.ع

ادامـــه دارد….

خروج از نسخه موبایل