عقیده داشتن به فلان شخص که قدم خوب بد دارد جواز دارد یا خیر؟

يكي از خواهران هموطن ما از ولسوالي خوگياني ولايت ننگرهار سوال نموده :
استاد محترم آيا اين قول مردم که میگویند این دختر برای ما نیک قدم و یا بد قدم است کدام دلیل شرعی دارد، وقتی دختری را براي بچه ای شان بگیرند باز کدام واقعه رخ دهد میگویند قدمش سر ما نرفت ؟
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله ، أما بعد،،
بر مسلمان فرض است كه به قضاء وقدر ايمان داشته باشد، ودر حالت سختي صبر وشكيبائي از خود نشان دهد، و هنگام آساني وآسايش وخوشحالي شكر الله متعال را بجا بياورد، نيز ايمان داشته باشد كه الله متعال رزق وروزي ونعمتهاي زندگي را در بين بندگان خود به درجات متفاوت تقسيم نموده است، كارنامه، اجل هر يک را در آن وقت نوشته كه در شكم مادر بوده وهنوز بدنيا نيامده بود، او تعالى در قضاء وقدر خود حكمتهاي دارد.. وواجب مسلمان اين است كه نعمتهاي زندگي ورزق وروزي خوب را به فضل وكرم او تعالى نسبت دهد، اما سختيها ومشقت را به قضاء وقدر تحويل كند، وبرايش جواز ندارد وناروا است كه خير وشر ونعمتهاي زندگي ويا مصيبتها را به قدم شخص ويا به طالع نسبت دهد وعقيده داشته باشد..زيرا اين عقيده وبرداشت نادرست و منافي عقيده توحيد ونشانه از ضعيف بودن ايمان انسان به قضاء وقدر ميباشد.
نيز بر مسلمان واجب ولازم است كه به الله متعال گمان خوب ونيک داشته باشد واز بد گماني در مورد قضاء وقدر دوري جويد زيرا بارها اتفاق ميفتد كه مسلمان كاري را در ظاهر امر خوب نمي پسندد ليكن در حقيقت به خيرش تمام مي شود، وهمچنان كارهاي را خوب مي شمارد وحقيقت اين است كه آن به ضررش انجام مي شود: “وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ”.
در صحيح مسلم ثابت است كه رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فرموده است:”عَجَبًا لِأَمْرِ الْمُؤْمِنِ، إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ خَيْرٌ، وَلَيْسَ ذَاكَ لِأَحَدٍ إِلَّا لِلْمُؤْمِنِ، إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ، فَكَانَ خَيْرًا لَهُ، وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ، صَبَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ” .
من تعجب مي كنم كه كارها ووقائع كه در زندگي مؤمن ومسلمان رخ ميدهد همه به خيرش تمام مي شود واين خصوصيت در فضيلت وبرتري تنها بر مسلمان ومؤمن داده شده، اگر صاحب نعمت وخوشي شود وشكر الله متعال را بجا بياورد بخيرش حساب مي شود، واگر به سختي ومصيبت مواجه شود وصبر كند بخيرش تماش مي شود..
پس به مسلمان جواز ندارد كه در خير وشر زندگي در لابلاي برداشتهاي خرافاتي ومنحرف خود را قناعت دهد وبه آن عقيده داشته باشد وبه آن عمل كند بلكه به عوض چنين برداشتهاي نادرست وناروا به اعمال خود توجه بيشتر داشته باشد ومتوجه كمي وكاستي در زندگي خود شود اگر اين كمي ها وكاستي را اصلاح كند اصلا در شر واقع شدن نادرالوقوع است واگر بالفرض واقع هم شود وصبر كند در خير آن حساب مي شود ودر نتيجه صبر وشكيبائي وتحمل وبردباري الله متعال گناهانش را مي بخشد ومغفرت ميكند وپاداش آن زتدگي جاويدان در باغهاي بهشت و جنت مي باشد .

خروج از نسخه موبایل