حيله اسقاط در جنازه اساس شرعي ندارد، بلكه نامشروع ومنكر است

حيله اسقاط در جنازه اساس شرعي ندارد، بلكه نامشروع ومنكر است
————
يكي از دوستان دعوتگر ما از کابل چنین سوال نموده:
استاد محترم تعریف شما از اسقاط که قبل از دفن جنازه میکنند چیست؟ ایا جواز دارد شرعا ؟ .. اگر دارد یا ندارد همرای دیگر علماء افغانستان یکجا اعلان کنید چون مشکل بزرگ جور شده . تشکر استاد محترم میشود که در صفحه تان نشر کنید
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد،،
اسقاط دادن ( حيله اسقاط) ودوره قبل از دفن جنازه به شكلي كه مروج است يک امر نامشروع ومنكر است، با اين حيله نمي توانند كه سبب سقوط ومعافی ترک واجبات ديني شوند، همه ميداند كه ترک نماز مرده كفاره ندارد، اين كار در شريعت اساس ودليل شرعي ندارد، بدعت، نوآوري مخالف سنت رسول الله صلى الله عليه وسلم است، ونفع رسانيدن بخاطر مغفرت ميت ومرده مسلمان شيوه خاص دارد اسقاط ودوره در آن شامل نيست.
اگر مشروع ميبود دليل واساس شرعي از قرآن كريم، از سنت رسول الله صلى الله عليه وسلم، از قول وعملكرد صحابه رضي الله عنهم، ورهنمودهاي فقهاي معتمد مذاهب فقهي اهل سنت وجماعت ميداشت بيان ميشد ..عبادات وكارهاي خير ومشروع از مسلمانان پوشيده نمانده همه بيان شده.
فقهاي معتمد واهل اجتهاد معاصر اسقاط ودوره را منكر واستهزاء ،بازي كردن با احكام ديني ونامشروع دانسته اند ومردم را تشويق نموده اند كه مطابق حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم در مقابل آن دست بكار شوند بخاطر از بين بردن منكرات: ” من رأى منكم منكراً فليغيره بيده، فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فبقلبه” هر كسي از شما كه منكر وامر مخالف شريعت وسنت را ببيند آنرا بدست خود محو نمايد واگر نتواند بزبان خود منع كند، واگر اين كار هم در توانش نباشد در قلبش آنرا مكروه بداند.
شيوه مشروع ثواب رساني به مرده وميت قرار ذيل است:
مسلمان مي تواند براي برادر ميت خود ثواب اعمال ذيل را اهداء كند:
1- مي تواند برايش دعاي مغفرت وطلب جنات الفردوس نمايد.. بهترين وسيله وسلاح دعاء است .
2- مي تواند براي فقيران ومحتاجان ومسكينا صدقه بدهد وثوابش را براي اين دوست ميت ويا اقارب ميت خود اهداء كند .. اين هم ثوابش ميرسد براي مردگان مسلمان.
3- مي تواند برايش حج وعمره كند يعني به نيابت از مردگان …ثوابش براي شان ميرسد.
ومي تواند بعد از نماز هاي فرض ودر اوقات استجابت دعاء برايش دعاي مغفرت كند…مثلا بعد از نمازي هاي فرض، ودر بين آذان وإقامة، وبعد از سوم حصه شب، ودر وقت افطار كردن روزه، ودر ساعت اخير روز جمعه…

خروج از نسخه موبایل