حكم خواندن مقتدي سوره الفاتحة “الحمد لله ” را درپشت امام

يكي از دوستان سوال نموده :
جناب استاد بدون فاتحه نمازنمیشود اگرمقتدی به همرای امام باشد باید فاتحه رابخواند یانی؟

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الله أما بعد،،
جمهور فقهاء مذاهب اهل سنت از جمله مذهب حنفي به اين نظر استند كه بايد مقتدي ومأموم فاتحه را درپشت امام نخواند ني در نماز جهزيه وني در نماز سري وخفيه.. وخواندن امام كفايت مي كند براي هردو مقتدي ويا مأموم وامام ” به دليل آيت شريف” (وإذا قرئ القرآن فاستمعوا له وانصتوا لعلكم ترحمون ) وقت كه قرآن كريم خوانده مي شود شما گوش دهيد .. ودر تفسير اين آيت بسياري از مفسرين نوشته اند كه بايد مأموم ومقتدي تابع امام باشد وفاتحه را نخواند در نماز .. واز أبو هريرة رضي الله عنه روايت شده كه رسول الله صلى الله عليه وسلم فرموده اند: “إنما جعل الإمام ليؤتم به فإذا كبر فكبروا وإذا قرأ فأنصتوا” .. امام به اين خاطر تعيين شده برگزیده شده كه متابعت شود واگر تكبير گفت شما تكبير بگويید واگر قرائت نمايد شما گوش دهيد واين حكم عام است در داخل وخارج از نماز.. ليكن مذهب امام شافعي وبعضي از فقهاء مذهب حنبلي وبسياري از علماي معاصر به اين نظر اند كه خواندن فاتحه در پشت امام واجب است در نماز جهريه وسريه بدليل حديث” لا صلاة لمن لم يقرأ فاتحة الكتاب” نماز كسي قبول نمي شود تا اينكه فاتحه را نخواند یعنی اگر کسی فاتحه را در نماز نخواند امام باشد یا مأموم باشد نمازش باطل مي شود… وجمهور

فقهاء به اين نظر استند كه اين حديث خطاب تنها به نماز گذار كه امام باشد ويا منفرد باشد است وبالاي مقتدي ومأموم تطبيق نمي شود.. به هرصورت اين مسأله اختلافي است واز نظر من اگر در نماز سريه يعني خفيه خوانده شوب بهتر است ودر نماز جهزيه همان قرائت امام كفايت مي كند ومن اين را ترجيح ميدهم ودرين صورت خشوع هم مراعات مي شود…ليكن اگر كسي به مذهب امام شافعي وبعضي فقهاء حنابله وعلماي معاصر عمل كند بايد فاتحه را بخواند قبل ازينكه امام به خواندن آيات ويا سوره شروع كند ودرين صورت هم به حديث عمل كرده است وكار خوب است ومطمئن مي شود…ومنع کردن دختران از درس وتعليم فرهنگ جاهلیت قبل از اسلام است…وصلى الله تعالى على خير خلقه محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.

خروج از نسخه موبایل