حقوق خاص وویژة خانمها بر شوهران

حقوق خاص وویژة خانمها بر شوهران
—————
1- مهر (مهر مؤکدترین حقی است که زن بر شوهرش دارد و بر او واجب است که مهر او را بگونة کامل و بدون منت و آزار و کم دادن و درنگ نمودن بپردازد)
2- نفقه و خرج زندگی (طعام و غذا،لباس و پوشش ،مسکن و جای ،خدمت ،آلات و وسائل پاکسازی و وسائل خانه ).
3- عدالت میان زنان(عدالت میان زنان از مهمترین حقوق زناشویی بشمار میرود و همین خود از مهمترین اسباب صلاح و استقرار خانواده و ایجاد توافق و هماهنگی میان افراد آن است. چنانکه مصلحت این کار در مرتبة نخست به خود شوهر برمیگردد؛ زیرا به او احساس آرامش قلبی و آسایش وجدان دست میدهد. چون او به وظیفة خود دربرابر همسرانش عمل کرده و با این کار از مشکلات و کینه توزیها و دشمنی هایی که آزارش میدهد و ناآرامیهای زندگی خود را رهانیده که اگر عدالت نمیکرد، به چنین گرفتاری هایی روبرو میگردید از اینرو، خداوند توانائی بر عدالت میان همسران را شرط جواز تعدد و ازدواج با بیش از یک زن قرارداده، میفرماید: (و إن خفتم ألا تقسطوا فی الیتمی فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلث و ربع فإن خفتم ألا تعدلوا فواحده أو ما ملکت أیمنکم ذلک أدنی ألا تعولوا)
«و اگر بیم آن دارید که دربارة دختران یتیم نتوانید به داد و انصاف رفتار کنید پس با آنان نکاح مکنید و[ آنچه شما را از ]دیگر[ زنان خوش آید، دو دو، سه سه، چهار چهار، به زنی گیرید. پس اگر بیم آن دارید که به دادگری رفتار نکنید- در چند همسری- پس به یک زن بسنده کنید یا آنچه مالک آنید (کنیز) این نزدیکتر است به اینکه ستم نکنید».
این آیه این مطلب را افاده میکند که تعدد با شرط عدالت میان زنان و همسران مجاز
میباشد و آنکه در وجود خویش قدرت بر عدالت را سراغ نمیکند، برایش ازدواج با بیش از یک زن روا نمیباشد و هرگاه با این کار مخالفت ورزید و ازدواج نمود، ازدواجش مجاز است ولی همزمان گنهکار میشود؛ زیرا این کار، شرط صحت عقد نمیباشد ولی شرط جواز و حلال¬بودن آن میان خود فرد و میان خدای تعالی میباشد.).

خروج از نسخه موبایل