بيمه كه در مقابل حواث مروج است

بيمه كه در مقابل حواث مروج است در صورت اجباري بودن جائز است ، ودر حالت اختياري بودن حرام است
——
يكي از دوستان محترم از شهر ايبك ولايت سمنكان چنين سوال نموده:
کسیکه درمقابل حوادث زنده گی خودرا بیمه می‌کند(ماهانه یک مقدار پول را به شرکت بیمه پرداخت می‌کند درعوض آنها زمانیکه شخص دچار حوادث ویا فوت می‌کند مصارف آنرا میپردازد) از نگاه اسلام جواز دارد یاخیر؟
– بيمه هاي مروج در افغانستان همه تجارتي بوده وبيمه تعاوني كه بيمه تكافلي واسلامي هم ناميده مي شود واز تبرعات وكومكهاي بلا عوض تأسيس مي شود وجود ندارد.
– بيمه حوادث زندگی ، بيمه موتر، بيمه طبي وصحي، بيمه ساحات تجارتي وماركيتها، بيمه صادر كردن ووارد كردن اموال تجارتي همه بيمه تجارتي شمرده مي شوند كه در اصل شامل سود، وبلا عوض گرفتن مال ومنفعت بوده ، واز حق انسان زياد وكم دادن ,تغرير كردن است كه حرام شمرده مي شود .. ليكن اگر هموطنان وتاجران وموتر داران از طرف دولت مجبور به بيمه كردن شوند درين صورت براي شان حلال است زيرا دولت وحكومت اين امر را به مردم مصلحت دانسته وقاعده شرعي است كه : “تصرف الإمام على الرعية منوط بالمصلحة ” تصرفات ووضع قوانين از طرف حكومت جائز دانسته مي شود در صورت كه براي مصلحت عمومي مردم باشد.
– شركتهاي بيمه در افغانستان تنها خود را بيمه مي كنند پول وپيسه ومال مردم ميگيرند در مقابل مشتريان ودر هنگام ضرورت حتى ده فيصد هم به تعهدات شان عمل نمي كنند وحاضر نمي شوند لهذا پولهای را كه زير نام بيمه جمع آوروی می کنند صد فيصد حرام شمرده مي شود..زيرا بيمه يطرفه نمي باشد …

خروج از نسخه موبایل