اداي نماز هاي قضائي

رهنمائي براي اداي نماز هاي قضائي
———
يكي از خواهران از شهر كابل چنين سوال نموده:
نمازهاي قضائي را جطور ادا كنيم ترتیب دارد یا خیر ؟
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله،أما بعد،،
اصلا نماز فرض وقتي است وتأخير كردن در اداي آن جواز ندارد ، الله متعال فرموده است : ” إِنَّ الصَّلاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَاباً مَوْقُوتاً” نماز بر مسلمانان فرض وقتي است، كه در اوقات معين بدون تأخير ادا مي شود…الله متعال آن نماز گزاران را مدح نموده كه تجارت، خريد وفروش وهيچ كار دنيائي ايشان را از نماز خواندن در وقتش ، ذكر او تعالى، دادن زكات، منصرف نمي سازد ، واز روزي ميترسند كه قلبها وچشمها از طرف ديگر ظاهر مي شود كه بسيار حولناک است: ” رِجَالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالأَبْصَارُ”.
واگر كسي به عذر فراموشي ويا خواب نماز را قضاء كرده باشد ، وقت كه بيادش مي آيد فورا قضائي بياورد..رسول الله صلى الله عليه وسلم در حديث صحيح فرموده است: ” من نسي صلاةً أو نام عنها فكفارتها أن يصليها إذا ذكرها” كسي نماز فراموش كرده باشد ويا بخواب رفته باشد كفاره اش اين است كه وقت كه بيادش بيايد آنرا قضائي بياورد.
نماز هاي فرض كه به سبب خواب، فراموشي، مرض، سفر وغيره اعذار قضاء شده باشد، قضائي اش به اندازه ركعتهاي قضاء شده در وقتش ادا مي شود بدون کمی ویا زیادت ، واگر كسي بخواهد نماز هاي جهريه قضائي را جهر ادا كند هم جواز دارد، قاعده فقهي است كه : “إن القضاء يحكي الأداء ” قضائي مانند وقتي ادا مي شود..وقضائي كه در سفر قضاء شده باشد در حضر كامل خوانده مي شود.
(فضل الله ممتاز)

خروج از نسخه موبایل